Barnfetma

Det har väl inte undgått någon att barn fetma är ett växande problem. Barn äter mer godis, dricker mer läsk och rör sig allt mindre. Här har föräldrar ett stort ansvar gentemot sina barn.

Många skolor i Sverigen är numera "hälsofrämjande" vilket innebär bla. skolmaten har anpassats för att den ska vara "nyttig".
Men vad hjälper det om barnen när de kommer hem får gå och småäta precis vad dom vill??

Det krävs en skärpning hos en del föräldrar! Vi lever i ett samhälle där många föräldrar heltidsarbetar och har en massa andra saker att göra när de kommer hem. Men det finns ingen ursäkt att inte se till att barnen får "ordentlig" mat hemma och inte en massa snabbmat och annan skit!

Ett skräckexempel på hur illa det kan gå är pojken Connor i Storbrittanien som är 8 år och väger 89 kg.
Mamman står framför en kamera och säger att Connor inte gillar frukt och grönsaker och då tänker hon inte tvinga honom att äta det!!! Han får vredesutbrott om han inte får som han vill!

So what???? undrar jag! herregud vilka barn får inte vredesutbrott om de inte får som dom vill??
Mina får det iallafall titt som tätt men hur skulle det se ut om jag som är föräldern skulle låta mina barn bestämma allt??

Jag blir så förbannad!!! Enligt mig är detta inget annat än en form av barnmisshandel!

157735-281
Klicka på bilden för att läsa hela artilkeln!

Kommentarer
Postat av: Charlotte

jaa, det är nästan att misshandla sitt barn. Men hon kanske inte fattar det egentligen. Jag menar hon tror ju att hon är elak om hon ger sitt barn bättre mat, eftersom hon själv inte gillar maten antagligen. Men det är ju för att hon är så van vid skräpmat.

2007-02-27 @ 15:02:05
URL: http://www.glammigt.se
Postat av: leopardia

jag sa det till min mamma här förut, när vi såg nåt avsnitt av Du är vad du äter. den engelska versionen; att jag är så glad att jag blivit uppvuxen med hemmalagad mat. riktigt bortskämt nu för tiden tydligen...

2007-02-27 @ 15:05:15
URL: http://leopardia.webblogg.se
Postat av: Mia

Jag har ändå lite svårt att tro att hon inte fattar! Man ser väl på sitt barn om dom börjar bli överviktiga och då får man ju göra nåt på en gång. att låta det gå så här långt är ju bara katastrof.

2007-02-27 @ 15:14:36
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: Karin

haha men du, han glömde jag ju helt bort.. Men nu när du påminde mig kunde jag verkligen se honom framför mig:)

2007-02-27 @ 16:32:06
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Evelyn

Jag såg själv den där artikeln igår och blev mycket upprörd. Jag tror det skulle vara bra för denna pojke om han blev omhändertagen. Förhoppningsvis skulle det rädda hans liv. Jag tror knappast att han överlever en längre tid med den grava övervikten.

2007-02-27 @ 16:32:19
URL: http://lynnish.sprayblog.se
Postat av: dumpad

Gud, så hemskt! Jag ska inte säga att han borde bli omhändertagen; det är ju hemskt att vara ifrån sina föräldrar/sitt barn, men de kan inte fortsätta så!! Undrar hur föräldrarna tänker egentligen? De ser ju hur han ser ut...
Stackars pojke..!

2007-02-27 @ 17:23:04
URL: http://dumpad.sprayblog.se
Postat av: Mia

Nej omhändertagande är väl inte första alternativet. Mamman behöver ju definitivt hjälp med att få pojken att gå ner i vikt.

2007-02-27 @ 19:02:43
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: Terese

Blir så arg när jag läser om sånt här, jag klassar det också som barnmisshandel! Skrev om den här killen på min blogg igår. Det är vi föräldrar som bär ansvaret för att det INTE ska gå sådär långt, man gör ju inte sitt barn en tjänst genom att gjöda det med massa skit mat bara för att de vill ha det! Tvärtom, många av dagens föräldrar verkar vara väldigt slappa nu för tiden och så mesiga. De har inga regler för sina barn och de får oftast få som de vill...

2007-02-27 @ 21:33:56
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag säger detsamma, vilka barn får inte utbrott när dom inte får sin vilja igenom.
Barn behöver regler och riktlinjer, dom ska ju lära sig allt och det är vi som föräldrar som är ansvariga för att våra barn mår bra.
Vi tänker mycket på maten, sonen är 2 och får äta fikabröd i normala mängder, på helgen, det ska ju vara kalas, vad är det annars för vits med något extra? Får man något varje dag är blir det ju heller inget spännande.

2007-02-28 @ 19:25:25
URL: http://annakristina1.webblogg.se/
Postat av: Dan the Man

Ähum... är det därför ni vräker ner grädde och baconost i alla era maträtter? Hyckleri var ordet, sa Bull... ;)

2007-03-01 @ 22:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0