Inte lätt att vara förälder

157735-81


Min son på 8 år har börjat tjata om en mobiltelefon. Och jag bara vägrar köpa en jag tycker det är helt galet att en 8-åring ska ha en mobiltelefon.
Men samtidigt är det jättejobbigt när hans kompisar kommer hit och visar upp sina mobiltelefoner.

Jag har sagt att han får sin första mobil när han är 15 i samband med att han får moped. För jag tycker inte att det finns nån anledning till att ha en mobil innan.

En telefon är till för att ringa med och inte för att lyssna på musik eller spela spel på.

Men det är skitjobbigt att få honom att förstå hur jag tänker med tanke på att så många andra föräldrar tycker att det är okej att köpa telefoner till sina 7-8 åringar.

Men jag håller fast vid mitt beslut så får väl de andra föräldrarna tycka att jag är hård.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Femton var väl lit etufft - du ska se att när han börjar vara ute, sena träningar etc så tycker du att det är bra att kunna nå honom . Men åtta är verkar lite väl ungt! Stå på dig du!

2007-01-14 @ 11:38:52
URL: http://amatankar.blogg.se
Postat av: ellinor

kan hålla med dig om att det är en tidig ålder att börja ha egen mobil. Men om du vill nå honom i skolan, eller om han vill nå dig, om något hänt, är de inte smidigt att då ha en mobil? Skaffa en enkel mobil som inte har många spel och en som man inte kan ladda ner musik till, som endast är till för att ringa.??

Kram

2007-01-14 @ 19:49:31
URL: http://zsazsazuu.blogg.se
Postat av: Mia

Vi bor ute på landet och skolan han går i är väldigt liten så det är inga problem att fa tag i honom i skolan tar ca 2 min att få honom til telefonen. Alla kompisar han har bor på ett sånt avstånd att man måste skjutsa honom så vi har ju alltid koll på vart han är. I en sån liten "by" som vi bor i ha alla föräldrar jättebra kontakt med varandra.

2007-01-14 @ 20:51:15
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: Eva-Maria

Det viktigaste är vad föräldrarna anser vara riktigt och rätt. Tycker du inte att han ska ha en förrän han är 15 år så ska han inte ha det. Sedan kan man väl diskutera saken om/när situationen förändras med tiden. Allt är ju inte statiskt.
Vi har köpt en mobil till vår 12 åriga son, dels för att vi ska kunna få tag i honom och för att han ska kunna ringa om det skulle vara nödvändigt. Men det är bara en telefon, inget annat.
JAg är nog lite arbetsskadad då jag jobbat på SOS Alarm i många år och fått ta del av allt det "jobbiga" som händer både unga och gamla ute i samhället. JAg vill att han ska kunna ringa och få hjälp om han mot alla odds skulle hamna i en svår situation som han inte vet vad han ska göra i.

2007-01-15 @ 10:17:29
URL: http://evasrum.blogg.se
Postat av: Mia

Eva: Absolut om vi skulle upptäcka att han faktiskt skulle ha användning av en telefon vid 12-13 års ålder så får vi ta upp disskussionen på nytt. Men som det känns nu så är det bara HELL NO! haha

2007-01-15 @ 16:34:46
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: Marita

Absolut inte någon telefon för mina barn innan de ´har behov av det och är tillräckligt gammal. I dagsläget skulle jag säga 12-14 år gamla. Min son är 9 och har inte börjat tjata ännu. Kan bero på att det inte finns nåt behov av en telefon i vår lilla by.

Om vi hade bott kvar i stan hade jag inte heller gett barnen movbiltelefon på grund av rånrisk. Man vet ju faktiskt inte heller om barn tar skada av strålningen från telefoner.

2007-01-15 @ 22:51:25
URL: http://maritasoklokheter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0