Männen känner sig diskriminerade

Men patienterna får snart inte välja kön på sin doktor

Kvinnor i södra Sverige ska inte längre få välja kön på sin gynekolog.
Manliga gynekologer känner sig diskriminerade.
Kvinnoklinikerna på sjukhusen i Skåne, Halland, Kronobergs och Blekinge län har bestämt sig för att strama upp reglerna, skriver Helsingborgs Dagblad.
  
Lättare med kvinna
? Det var det värsta jag har hört. Det strider ju helt mot det fria läkarvalet, säger Inger Hansson, privatgynekolog i Trelleborg, till Aftonbladet.
Många kvinnor vill inte undersökas av män.

? De vill hellre ha en kvinna i den här utlämnande gynundersökningen. Det måste man respektera, det kan ju vara mycket som ligger bakom det. Förutom utsatthet så handlar det om att man i förtroende kan prata om sina problem, det kanske är lättare med en kvinna, säger Inger Hansson.

157735-151

Jag har tidigare under mitt inlägg om fördomar tagit upp ämnet och det faktum att jag inte skulle vilja ha en manlig gynekolog.
 Vad tycker ni, ska man ha rätt att få välja?

Hela artikeln hittar ni här!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag känner faktiskt att det inte spelar någon roll. Har å andra sidan bara haft manliga gynekologer, och visst, det var väl obehagligt bara det att få en skoho uppkörd där nere! Hade nog inte spelat någon roll om det var en man eller kvinna. En kvinnlig gynekolog kan däremot kännas mer förstående, då hon är av samma kön.

Det borde dock vara möjligt att få välja, den saken är säker!

kram

2007-01-31 @ 09:13:36
URL: http://fridac.blogg.se
Postat av: Magnus K

Valfrihet i alla väder! Även om jag, för att fullfölja ditt genusresonemang;), kanske har lite svårt att sätta mig in i hur det verkligen är att gå till gyn...

2007-01-31 @ 09:47:04
URL: http://magnuskrusell.blogg.se
Postat av: Mia

Jag tycker det är intressant att det inte står något om manliga patienter och vad dom föredrar.
Män går ju oxå till gyn,kanske inte i samma utsträckning som kvinnor men ändå!

Min sambo har sagt att om han måste gå till gyn så vill han att en kvinna ska undersöka honom.

Men tydligen så bryr man sig inte om vad de manliga patienterna tycker. Trist!

2007-01-31 @ 10:07:52
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: carina

Jag har inga problem med manliga gynekologer själv, upplever att de är lite försiktigare vid själva undersökningen och var det inte så att förr var det alltid en kvinnlig sköterska med vid undersökningen om gynekologen var manlig? Men ABSOLUT skall man få välja. Framför allt unga tjejer, det kan ju bli världens trauma annars.

2007-01-31 @ 12:39:16
URL: http://carina958blogg.se
Postat av: Serena

jag tycker att det är helt klart att man skall ha rätt att välja! För vissa kanske det inte är så stor skillnad - jag t.ex. bryr mig egentligen inte så mycket. Men vissa bryr sig oerhört mycket om vem deras gynekolog är! Vissa är kanske till och med blyga och skulle kanske utebli från sina gynekolog besök endast för att de är rädda för att få en manlig gynekolog. Är det verkligen värt att riskera att vissa kanske slutar söka hjälp för sina problem?

2007-01-31 @ 18:39:09
URL: http://serenafashion.blog.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0