Om att bara få vara sig själv!

Vi lever i ett samhälle där vi hela tiden blir matade med information om hur vi ska klä oss rätt, hur vi ska äta rätt och vilka åsikter som är de rätta.

Vi fostras att inte sticka ut för mycket för gör man det är man bara konstig.
Sverige är ett fritt land brukar det heta, men hur fria är vi egentligen att bara vara dom vi är?

Värderingar och normer styr hela vårt samhälle och alla går vi runt och bär på olika fördomar utan att ens själva vara medvetna om det.

Det krävs att man är en stark och modig person om man sticker ut från "mallen". Man får stå ut med att folk tittar på en och tisslar och tasslar bakom ryggen på en.
Jag beundrar verkligen människor som skiter i vad andra tycker och bara kör sitt eget race.

Måste vi allihop försöka att se likadana ut i vårt försök att bli accepterade? 

Hur många människor vågar inte uttrycka sina åsikter av rädsla för att ses som "konstig"?

Konsekvenserna av att bli fostrad till att "smälta" in resulterar i olyckliga människor som inte törs visa sitt riktiga jag.

Som mamma stöter man ofta på problem med dessa osynliga normer och värderingar. Min son tex hade ett tag dille på att testa allt som i andras ögon är "tjejigt" . Hemma tyckte jag att det var helt ok men så fort vi skulle ut nånstans fick han plocka av sig all smycken och nagelacket togs bort.
Egentligen ville jag inte göra det men utav rädsla för att han skull bli retad i skolan så tog jag bort det ändå. Och det är så FEL!

Tänk vad skönt att bara få vara den man är!
 Som den här ursköna mannen! Klicka här!

Kommentarer
Postat av: Erika

Mycket bra tankar du skriver om, jag tycker ganska mycket, skulle säkert kunna starta en diskussion om detta. Du har sunda åsikter och jag håller med dig! Tack för den fina kommentaren i min blogg :)

2007-01-13 @ 15:34:59
URL: http://eysa.blogg.se
Postat av: Lady L

Dagens motto - Var dig själv, det finns redan så många andra. ;)
Keep up the good work! ^^

2007-01-13 @ 19:47:38
URL: http://ladystarfighter.blogg.se
Postat av: Samira

Mycket tänktvärt och bra inlägg. Våga vägra samhället, brukar jag säga. :) Betydelse är relativt beroende på personlighet.

2007-01-14 @ 08:32:53
URL: http://abassifar.webblogg.se/
Postat av: Oscar

Vill inte förstöra din illusion men Tomas DiLeva har ju bostadsrätt på söder volvo o barn som ska skjutsas till dagis han med. Tror att man får skilja på personen och artisten.
Men annars håller jag helt med om det du skriver :)

2007-01-15 @ 00:17:49
URL: http://jimstark.blogg.se
Postat av: Mia

Ja men han har otroligt skön personlig stil!

2007-01-15 @ 09:04:48
URL: http://studentmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0