Champix

Heter ett "mirakelmedel" som hjälper dig att sluta röka men nu visar det sig att en biverkning kan vara depression och kan leda till självmordstankar.
Jag kan ju av egen erfarenhet säga att deprimerad blir man när man slutar röka så man behöver definitivt inte stoppa i sig något som spär på detta.
Jag blev tipsad om medicinen Cyban när jag pratade om att sluta röka men jag har hört berättelser om att de som slutat röka med hjälp av det har blivit beroende av medicinen så jag vågade inte chansa.
Jag håller mig till mina plåster och är helt övertygad om att det kommer att funka.

Artikeln om champix hittar ni här.

Kommentarer
Postat av: A

Det är tragiskt att tidningarna alltid ska skrika ut sådana här grejer. Jag har för mig att i alla fall en av dessa mediciner är ursprungligen ett antidepressivt medel och det är inte ovanligt att man i början av en sådan kur blir mer deprimerad. Men det är bra mediciner som hjälper. Snacket om att man blir beroende är inte heller sant. Man kan bli psykiskt beroende, dvs. man är rädd för att sluta men man blir inyte kemiskt beroende som man blir med knark. Anledningen till att man blir psykiskt beroende är att när man avslutar kuren så blir man sämre en kort period igen men håller man då ut så blir man fri från dem. Jag vet detta eftersom jag själv gått på antidepressiva och försökt avsluta flera gånger men fallit tillbaka pga. biverkningar men när jag till sist trappade ut dem mycket långsamt så blev jag frisk. Det är samma medel i de nya antirökpillrerna och de fungerar således på samma sätt. Det skrivs rent för mycket skrämselpropaganda i tidningarna.....Jag vill säga att jag inte är säker på att detta gäller båda dessa mediciner men en av dem vet jag. Detta är ingen kritik mot dig utan mot tidningarna som skriver om det. Kram

2007-11-22 @ 20:03:12
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: Mia

Jag har bara fått det berättat för mig om att en del inte kan sluta med cyban utan att de blivit beroende sen om detta stämmer vet jag ju inte men efter att ha hört det så vågade inte jag testa.
Men sen tror jag ju att man i den mån man kan inte ska äta några mediciner, så klarar man av att sluta utan dem så är det nog det bästa.

2007-11-22 @ 20:20:10
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: Ann-mari Lindvall

Champix hjälper, trot om ni vill.
När inget annat funkat så måste jag ge ett lovord till Pfizer som tagit fram detta fantastiska piller.
Som sagt tidigare, man blir deppig av att sluta röka i sig men Champix hjälper mot abstinensen.
Hurra för Champix som gjort mig rökfri.

2007-11-22 @ 22:22:58
Postat av: A

Hej Mia. Jag håller med dig till viss del. När det gäller att sluta röka så är det helt klart bäst om man klarar det utan mediciner. Jag ville bara tala om att jag inte gillar svartmålningen av mediciner. Kram

2007-11-22 @ 22:28:00
URL: http://amittilivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0