Nu har det väl ändå gått för långt!

Jag var inne och läste på denna blogg om en 7-åring som skulle ta sitt allra första skolfoto. Han hade tagit på sig ett par jeans och sin Sverige-landslagströja, det vara bara det att skolan hade bestämt att man inte fick ha Sverige tröjor på sig på skolfotona!!!
Så han hade fått ta på sig en annan tröja som fröken hittat bland kvarglömda kläder.

Alltså va fan är det som håller på att hända i det här landet? Nu ska alltså inte barnen få ha landslagströjor på sig för det kan uppfattas som rasistiskt! Jag blir så jäkla upprörd! Jag hade inte sagt nåt om det hade stått nåt rasistiskt på tröjan men det var ju en vanlig landslagströja!

Jag undrar hur de hade reagerat om det hade varit en invandrare som kommit i en Sverigetröja, hade han fått byta tröja då?

Jag är inte rasist, jag har ingenting emot invandrare, det är svenskarna som är så jäkla rädda för att bli stämplade som rasister jag blir arg på. Vi bor i Sverige vi har en blågul flagga, våra idrottsmän har blågula kläder som det står Sverige på, och det finns tillfällen då det är på sin plats att sjunga den svenska nationalsången, det är väl inget man ska behöva be om ursäkt för.

Vad tycker ni om det här?

BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej! Även om det är ett känsligt ämne att ta ställning till så håller jag med dig. Det är ju trots allt bara en liten grabb som kanske gillar fotboll och är gillar sin landslagströja. Sverige är lite väl nojigt ibland. Ha en trevlig kväll! Ps, din blogg är trevlig! =)

2007-09-15 @ 17:48:56
URL: http://bananaflickan.blogg.se
Postat av: Caroline

Sånnt här blir jag så förbannad på!!!! Håller med dig i det du skriver...!

2007-09-15 @ 18:14:26
URL: http://carolinelanden.blogg.se/
Postat av: Malin

Oj vad jag är arg nu! Jag håller med! Jag hatar Sverige som det är just nu! Jag är inte heller rasist men det börjat gå för långt. eller snarare det har redan gjort det! VARFÖR`varför? ska inte en svensk få ha en tröja med det svenska märket på. Symbolen för vårat älskade land. Landslagströja är tillför att visas! Om det är så att en italienare kommer med en tshirt med italienskflagga/sitt lag på, så skulle vi inte säga en skit om det. Det är sjukt. Usch! Fan låt oss ha vad vi vill! Jag äger två sverige tröjor som jag hade när sverige spelade VM i fotboll. Jag visade på stan vilken lag jag stod för och representera. Låt ungarna oxå göra det! tack för mig och du har en jätte bra blogg!

2007-09-15 @ 18:45:58
URL: http://misspuma.blogg.se
Postat av: Johanna

Det som du skrev om har jag tänkt på massor gånger och jag håller med dig till hundra procent. Det är som att vi inte får vara stolta över att vi är från Sverige för att det är rasistiskt då. Det är så tråkigt att vår flagga som symbolisera rasism! Utlänningar här i Sverige är stolta över deras bakrund och visar det, varför ska då inte vi få det? Usch jag hoppas verkligen att det blir ändring på det här.

2007-09-15 @ 19:09:49
URL: http://johannaericson.blogg.se
Postat av: Linnea

Herregud, det är ju helt förskräckligt! När jag bodde i USA sjöng alla klasser nationalsången varje morgon på samma tid och efter det läste vi "Pledge of allegiance" med handen hela tiden på hjärtat. Det var vi tvugna att göra. Och här kan man inte ens ha på sig en Sverigetröja?! Helt otroligt!

2007-09-15 @ 21:40:24
URL: http://linneadruid.blogg.se
Postat av: Mija svarar Sofie

Håller med dig. Det har gått på tok för långt med den här anti-rasistiska debatten i samhället... Helt fel. Vilket ANNAT land skulle förbjuda sina barn att bära en landströja tro?? Inget.

2007-09-15 @ 22:21:02
URL: http://mammamija.blogg.se
Postat av: My

Det är så jävla sjukt. Var det inte snack om att man inte fick sjunga nationalsången på skolavslutningarna längre också?

2007-09-16 @ 07:58:34
URL: http://lilija.com
Postat av: Cim

Det här är såååå jä-la sjukt, får vi inte ens välja kläder längre??? Är det konstigt att det blir rashat etc... Ja, det är så mnan börjar undra vad det är för värld man fött barnen till??? O precis som My skrev, ett tag var det ju snack om att barnen inte skulle få sjunga nationalsången heller... FYYYYYYYYYYYYYY F-N!!!!!!!

2007-09-16 @ 09:00:55
URL: http://www.nygiftafrun.blogg.se
Postat av: Raman


jag kan hålla med till en viss del, att den fotografen gick för långt då han bad ungen att stiga åt sidan. för att ta kort i skolan var ju en stor upplevelse som liten. men när du sen säger "Jag undrar hur de hade reagerat om det hade varit en invandrare som kommit i en Sverigetröja, hade han fått byta tröja då?" ja så skulle de inte be barnet att byta nej, blickarna som skulle ges skulle räcka nog för invandraren att förstå att det var en fel vald tröja att ta på sig.
jag kommer ihåg en idrottslektion då en en tjej från eritrea hade på sig en tröja som det stod 100% svensk på, hon stackarn blev utskrattad och det påpekades för henne att det där var nog inte det rätta klädvalet.
eller när det pratas om studentens glada dag så får vi invandrare höra att vi inte borde ha med oss våra flaggor för att det skule kunna förarga en svensk. utan om vi skulle ha med en flagga så skulle det vara en svenska flagga. men hur bra skulle de se ut, jag som kurd ska komma med en svenska flagga, medan alla andra svenskar tittar på mig och undrar om det står rätt till i skallen på mig. för det spelar ingen roll att jag har bott här hela mitt liv, att jag är så svensk en invandrare kan bli, för i allas ögon så är jag fortfarande en invandrare. (dfet här med flaggan var bara ett exempel, för vi brukar i vår familj ha båda flaggorna) så jag tycker att du o de som tycker som dig ska se saker o ting från en invandrares perspektiv!

2007-09-16 @ 11:42:56
Postat av: Mia

Raman: jag är helt övertygad om att de människor som skulle bli förargade om du kom och viftade med en svensk flagga är människor som är förargade på invandrare oavsett vad. Väldigt trångsynta människor med andra ord!
Och jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle absolut inte reagera på om en invandrae hade en svensk landslagströja på sig.
Däremot skulle jag reagera på en tröja som det står 100% svensk på men det skulle jag göra även om en svensk skulle ha den, för den texten uppfattar jag som rasistisk, varför måste man påpeka att man är 100% svensk?? Som om det skulle vara bättre än någonting annat.

2007-09-16 @ 13:04:52
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: Junitjej

Helt otroligt!!!!På min skola är det dock inga förbud mot landslagströjor eller svenska flaggan på avslutningsdagen. Inte än iallafall. Vi firar avslutningar i kyrkan, men på många skolor har de tagit bort denna fina tradition.
http://junitjej.blogg.se/1181650584_sommarlovsavslutning.html

2007-09-18 @ 17:46:16
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0