Tisdag!

Pluggar hemma idag i den mån det går för Emma är hemma idag.
Hon har i flera månader haft mollusker i sitt ena knäveck och idag hade
hon så ont så hon ville inte gå till dagis.

Knottror på huden

Mollusker är ofarliga, hudfärgade knottror på huden som orsakas av virus. De är två till fem millimeter stora och har en liten grop i mitten. För det mesta ger de inga besvär. Viruset finns bara hos människan och smittar genom nära kroppskontakt.

Mollusker är vanligast hos barn. Man brukar upptäcka dem på barnets mage, armar, ansikte eller nacke. Det kan bildas allt ifrån en enstaka mollusk till väldigt många. Det brukar ta några månader för en mollusk att försvinna, men ofta får man nya mollusker efter hand. Den period som utslagen finns kvar kan sträcka sig från ett halvår till ett par år.

Mollusker läker av sig själva. Ofta blir de röda och irriterade en period innan de försvinner. De brukar inte behandlas. Om barnet börja klia på molluskerna kan man minska risken för infektion genom att hålla barnets naglar kortklippta och rena

image1337


Kommentarer
Postat av: Mirakelbloggens Malin

Fyyy vad jobbigt ;0§, Jag hade såna jag med som barn... hälsa henne så mkt från mej. Krams...

2008-02-05 @ 10:08:26
URL: http://malinsmirakel.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Ja, det kan jag tänka mig är jobbigt att få dem i knävecken.
Hoppas det blir bättre och att de snart försvinner. Ha en fin dag!

2008-02-05 @ 10:24:04
URL: http://glansigyta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0