Studsmatta....Nej tack!

DN:s nätbilaga idag kan man läsa om skador på grund av studsmattor. Mina barn har slutat tjata om en studsmatta nu för jag har gjort klart för dem att det blir ingen. Studsmattor finns i var och varannan trädgård idag och oftast används de felaktigt. Det är alltid flera barn som hoppar samtidigt, stora som små och det slås volter hit och dit helt utan övervakning av någon vuxen. Skulle jag köpa en studsmatta så betyder det att jag ständigt måste ha koll på barnen när de hoppar och det vet jag att jag inte kommer att kunna ha så därför för de överleva utan en studsmatta!

(Från DN)
På många håll har studsmattan redan åkt fram. På många andra utsätts just nu föräldrar för övertalningskampanjer av hoppsugna barn. Och rätt använd är studsmattan ett roligt redskap. Men om den används fel leder studsandet lätt till olyckor. 

De senaste åren har antalet barn som skadas under användning av studsmattor ökat mycket kraftigt. Under 2006 uppsökte cirka 5.000 barn sjukhus efter att de skadats efter att ha hoppat studsmatta, visar statistik från Räddningsverket. Året dessförinnan var siffran också 5.000. Några år tidigare, år 2000, var den siffran endast 200. 

Tips från konsumentverket för ett säkrare hoppande:

-Försök dig inte på volter och tricks om du inte vet hur de ska utföras.
Landar du på huvudet eller nacken kan du skada dig riktigt illa.

-Små barn bör inte hoppa utan övervakning.

- Hoppa inte fler än två personer samtidigt så att ni kan ha ögonkontakt.
Många skador beror på att man slår ihop under hoppandet.
Som vuxen gäller det att hoppa försiktigt om ett barn är på studsmattan samtidigt.

-Studsmattan bör stå fritt med minst två meter till träd, byggnader och andra fasta föremål.

- Skaffa gärna ett säkerhetsnät. Då får du ett skydd runt mattan som hindrar att du ramlar av.

-Tänk på att barn inte har fullt utvecklat balanssinne förrän i skolåldern.
Därför bör små barn hoppa en och en på mattan.


Kommentarer
Postat av: Evelina - blivande brud

usch ja, det där kan vara livsfarligt om olyckan är framme! bra att du står emot tycker jag =)



kram

2008-05-15 @ 12:01:23
URL: http://evelinastrand.blogg.se/
Postat av: Anonym

plus att det är riktigt fult att ha i sin trädgård tycker jag men det e ju naturligtvis en personlig åsikt!

2008-05-15 @ 12:03:39
Postat av: Mia (studentmamman)

Jag håller med dig om att det inte är speciellt snyggt att ha en jättestudsmatta i trädgården!

2008-05-15 @ 12:42:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0