Kommentar från AXA

Jag har tidigare idag gjort ett inlägg om en artikel i aftonbladet ni hittar den här!
Jag fick då en kommentar från informationschefen på AXA som lyder så här:

Och...vi skulle bli bättre på att ta reda på om journalisterna alltid har rätt: Kungsörnens citronkaka innehåller 40 procent äkta arområvara

I Aftonbladets artikelserie, ?Matfusket? skrivs det den 12 november om aromämnen i maten. Bland de produkter som granskas finns Kungsörnens Citronkaka (mix) med. Kungsörnens Citronkaka innehåller 40 procent äkta arområvara, inte noll procent som Aftonbladet felaktigt skriver.

I den aromen som står på paketets ingredienslista finns naturliga aromer från riktig råvara, dvs citron och citronolja. Därutöver har produkten 60 procent naturidentiska aromer, som används för att produkten ska smaka citron under hela hållbarhetstiden.

Aftonbladet rubricerar dessutom felaktigt i testet med ?råvara?, när det ska vara ?arområvara?. Kungsörnens kakmix innehåller råvarorna mjöl, socker och ägg vilket gör det omöjligt att få ett utfall på noll procent råvara.

Vi beklagar om den informationen i Aftonbladets artikel misslett dig som konsument. Kungsörnens Citronkaka mix har funnits sedan 1978 och varit en genom åren mycket uppskattad produkt.

MVH Jenny Fridh, Informationschef Lantmännen Axa

Så nu vet vi hur det ligger till!
Förutom att kolla innehållsdeklarationer så ska
jag givetvis granska artiklar lite mer kritiskt!
Men vad vet jag,det kanske är tant Elsa från Nacka som lämnat kommentaren ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0